
|
Usczelnienie wałka ataku przedniego mostu |
Autor |
Wiadomość |
rzel

Dołączył: 22 Mar 2013 Pochwał: 44 Posty: 867 Skąd: rzeszowskie
|
Wysłany: 19 Styczeń 2023, 23:58
|
|
|
end napisał/a: | Przez pomiar wielkości momentu potrzebnego do pokonania oporów przy kręceniu wałkiem ataku. |
z założonymi półosiami na koszu czy bez? |
_________________ XJ 4.0
http://jeepcherokee.pl.tl/ |
|
|
|
 |
end

Dołączył: 24 Lip 2021 Pochwał: 3 Posty: 42
|
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 00:27
|
|
|
Prawidłowa procedura wymiany uszczelniacza wałka ataku powinna wyglądać w ten sposób:
Auto na kobyłki, podnośnik itp. Zrzucamy koła, zdejmujemy zaciski hamulcowe i tarcze (pozbywamy się dodatkowych oporów).
Znaczymy wzajemne położenie wału napędowego i flanszy.
Odkręcamy wał od flanszy.
Kręcimy wałkiem ataku (kilka obrotów).
Mierzymy kluczem dynamometrycznym wskazówkowym, zegarowym moment potrzebny do pokonania oporów przy kręceniu wałkiem atakującym. Zapisujemy wartość tego momentu.
Odkręcamy śrubę mocującą flanszę do wałka ataku.
Ściągamy flaszę.
Wyciągamy stary uszczelniacz.
Czyścimy gniazdo uszczelniacza i flanszę.
Smarujemy wargę uszczelniacza olejem przekładniowym.
Nabijamy nowy uszczelniacz w gniazdo.
Zakładamy flanszę.
Zakładamy podkładkę i nakręcamy nową (nie starą) nakrętkę aż znikną luzy.
Dociągamy nakrętkę momentem 217 Nm (160 ft. lbs.) Tzw. minimalny moment wywołujący sprężanie wstępne łożyska wałka ataku.
Mierzymy kluczem dynamometrycznym wskazówkowym, zegarowym moment potrzebny do pokonania oporów przy kręceniu wałkiem atakującym. Powinien on mieć wartość odczytaną przy demontażu + 0,56 Nm (5 in. lbs ).
Jeżeli moment jest za niski dociągamy nakrętkę mocującą flaszę do wałka ataku momentem większym o 6,8 Nm (5 ft. lbs.), aż osiągniemy pożądaną (odczytaną i zapisaną) wartość momentu obrotowego + 0,56 Nm (5 in. lbs ).
Nie powinniśmy przekroczyć maksymalnego momentu dokręcania aby uzyskać prawidłowe sprężenie łożysk wałka ataku.
Mocujemy wał do flaszy zgodnie z ustalonym pierwotnym położeniem.
Tarcze, zaciski, koła na miejsce + kontrola poziomu oleju w moście. |
_________________ XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98 |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
 |
Gregor887
Dołączył: 04 Lip 2014 Pochwał: 27 Posty: 1216 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 11:41
|
|
|
end napisał/a: | a po wymianie dodać 0,5 Nm |
To teoria. A jak to zrobić w praktyce? |
_________________ XJ 2,1 TD '93
Dystanse amortyzatorów, kratki bezpieczeństwa, bagażniki, zabudowy...
 |
|
|
|
 |
end

Dołączył: 24 Lip 2021 Pochwał: 3 Posty: 42
|
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 11:57
|
|
|
Gregor887 napisał/a: | To teoria. A jak to zrobić w praktyce? |
Dociągnąć bardziej nakrętkę mocującą flaszę do wałka ataku aż pomiar momentu przy obracaniu wałkiem ataku będzie większy o te 0,56 Nm od momentu zmierzonego przed wymianą uszczelniacza.
Tak na marginesie bo widzę, że czegoś tu nie rozumiesz. Moment wywołujący spręż łożyskowania to co innego jak moment oporów przekładni. Dodajemy te pół niuta do oporów przekładni, zadając większy moment na nakrętce flanszy.
rzel napisał/a: | z założonymi półosiami na koszu czy bez? |
Półosie zostają. |
_________________ XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98 |
|
|
|
 |
Gregor887
Dołączył: 04 Lip 2014 Pochwał: 27 Posty: 1216 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 12:22
|
|
|
Cytat: | Tak na marginesie bo widzę, że czegoś tu nie rozumiesz. /.../ Dodajemy te pół niuta do oporów przekładni, zadając większy moment na nakrętce flanszy. |
Widzę, że czegoś nie rozumiesz
Nie pytam o teorię, bo naprawa auta dzieje się w świecie rzeczywistym. Jak dodać te pół niuta i czym to zmierzyć? |
_________________ XJ 2,1 TD '93
Dystanse amortyzatorów, kratki bezpieczeństwa, bagażniki, zabudowy...
 |
|
|
|
 |
end

Dołączył: 24 Lip 2021 Pochwał: 3 Posty: 42
|
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 20:00
|
|
|
Gregor887 napisał/a: | Nie pytam o teorię, bo naprawa auta dzieje się w świecie rzeczywistym. Jak dodać te pół niuta i czym to zmierzyć? |
Wg mnie możesz użyć mesla i młotka. Ja napisałem powyżej jak to zrobić i czym.
Bicie piasty i tarczy hamulcowej mierzysz calówką czy taśmą zwijaną
Wystarczy przeczytać ze zrozumieniem, a skoro tego nie rozumiesz lub nie chcesz zrozumieć ... cóż, Twój problem. Może ktoś inny Ci wytłumaczy. Nie będę pisał tego samego dwa razy.
Taka mała podpowiedź : Tu nie chodzi o dokręcanie czegokolwiek z siłą większą o 0,56 Nm. |
_________________ XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98 |
|
|
|
 |
rzel

Dołączył: 22 Mar 2013 Pochwał: 44 Posty: 867 Skąd: rzeszowskie
|
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 20:51
|
|
|
Ja mam taki klucz wskazówkowy. Pomijam już to że to chiński klucz nie wiadomo jak skalibrowany. Normalnie u mnie preload na wałku to jakieś 4-5 Nm, więc te 0,5 na tej skali od 0 do 10 Nm można zauważyć, choć w ruchu łatwe to nie jest.
 |
_________________ XJ 4.0
http://jeepcherokee.pl.tl/ |
|
|
|
 |
end

Dołączył: 24 Lip 2021 Pochwał: 3 Posty: 42
|
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 21:08
|
|
|
I to mi się podoba merytoryczna odpowiedź, a nie lanie wody
Wiesz zawsze można kupić coś lepszego np. za kilka tyś. Tu nie chodzi o odczytanie realnej wartości momentu jak przy składaniu (ustawianiu) mostu tylko o wprowadzenie takiej samej siły sprężającej. Jeżeli urządzenie nie będzie idealnie skalibrowane to po wymiennie uszczelniacza ustawiamy taka samą siłę + te nieszczęsne pół niuta
Takie podejście jest dużo lepsze niż robienie czegoś na tzw. czuja. Potem się ludzie dziwią, że im most wyje.
Znajomemu "specjalista" przez dokręcenie flaszy na tzw. chama spowodował, że po niecałych 10 tysiącach km poszły bieżnie łożysk. |
_________________ XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98 |
|
|
|
 |
Gregor887
Dołączył: 04 Lip 2014 Pochwał: 27 Posty: 1216 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 22 Styczeń 2023, 17:48
|
|
|
end napisał/a: | Wg mnie możesz użyć mesla i młotka. |
Wprowadzasz niepotrzebnie niezdrową atmosferę. Nie znamy się, nie wiesz, na ile możesz sobie pozwolić.
rzel napisał/a: | Ja mam taki klucz wskazówkowy. |
Można krótko i merytorycznie? Można. |
_________________ XJ 2,1 TD '93
Dystanse amortyzatorów, kratki bezpieczeństwa, bagażniki, zabudowy...
 |
|
|
|
 |
end

Dołączył: 24 Lip 2021 Pochwał: 3 Posty: 42
|
Wysłany: 17 Marzec 2023, 17:51
|
|
|
Gregor887 napisał/a: | Wprowadzasz niepotrzebnie niezdrową atmosferę. |
Gregor887 napisał/a: | Można krótko i merytorycznie? Można. |
A co napisałem powyżej - w procedurze wymiany. Następnym razem czytaj na spokojnie i ze zrozumieniem. Najlepiej przeczytaj tę stronę jeszcze raz Wtedy wyklaruje Ci się kto wprowadza "niezdrową atmosferę".
rzel jakoś nie miał problemu ze zrozumieniem tego co napisałem. |
_________________ XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
 |
|
phpBB by
przemo
Strona wygenerowana w 0,063 sekundy. Zapytań do SQL: 10
|