FAQ  | Szukaj  | Użytkownicy  | Grupy  | Rejestracja  | Zaloguj
Poprzedni temat «» Następny temat
Usczelnienie wałka ataku przedniego mostu
Autor Wiadomość
rzel 


Dołączył: 22 Mar 2013
Pochwał: 44
Posty: 867
Skąd: rzeszowskie
Wysłany: 19 Styczeń 2023, 23:58   

end napisał/a:
Przez pomiar wielkości momentu potrzebnego do pokonania oporów przy kręceniu wałkiem ataku.


z założonymi półosiami na koszu czy bez?
_________________
XJ 4.0
http://jeepcherokee.pl.tl/
 
 
 
end 


Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 3
Posty: 42
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 00:27   

Prawidłowa procedura wymiany uszczelniacza wałka ataku powinna wyglądać w ten sposób:
Auto na kobyłki, podnośnik itp. Zrzucamy koła, zdejmujemy zaciski hamulcowe i tarcze (pozbywamy się dodatkowych oporów).
Znaczymy wzajemne położenie wału napędowego i flanszy.
Odkręcamy wał od flanszy.
Kręcimy wałkiem ataku (kilka obrotów).
Mierzymy kluczem dynamometrycznym wskazówkowym, zegarowym moment potrzebny do pokonania oporów przy kręceniu wałkiem atakującym. Zapisujemy wartość tego momentu.
Odkręcamy śrubę mocującą flanszę do wałka ataku.
Ściągamy flaszę.
Wyciągamy stary uszczelniacz.
Czyścimy gniazdo uszczelniacza i flanszę.
Smarujemy wargę uszczelniacza olejem przekładniowym.
Nabijamy nowy uszczelniacz w gniazdo.
Zakładamy flanszę.
Zakładamy podkładkę i nakręcamy nową (nie starą) nakrętkę aż znikną luzy.
Dociągamy nakrętkę momentem 217 Nm (160 ft. lbs.) Tzw. minimalny moment wywołujący sprężanie wstępne łożyska wałka ataku.
Mierzymy kluczem dynamometrycznym wskazówkowym, zegarowym moment potrzebny do pokonania oporów przy kręceniu wałkiem atakującym. Powinien on mieć wartość odczytaną przy demontażu + 0,56 Nm (5 in. lbs ).
Jeżeli moment jest za niski dociągamy nakrętkę mocującą flaszę do wałka ataku momentem większym o 6,8 Nm (5 ft. lbs.), aż osiągniemy pożądaną (odczytaną i zapisaną) wartość momentu obrotowego + 0,56 Nm (5 in. lbs ).

Nie powinniśmy przekroczyć maksymalnego momentu dokręcania aby uzyskać prawidłowe sprężenie łożysk wałka ataku.

Mocujemy wał do flaszy zgodnie z ustalonym pierwotnym położeniem.
Tarcze, zaciski, koła na miejsce + kontrola poziomu oleju w moście.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98

Autor postu otrzymał pochwałę.
 
 
Gregor887 

Dołączył: 04 Lip 2014
Pochwał: 27
Posty: 1216
Skąd: Łódź
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 11:41   

end napisał/a:
a po wymianie dodać 0,5 Nm

To teoria. A jak to zrobić w praktyce?
_________________
XJ 2,1 TD '93
Dystanse amortyzatorów, kratki bezpieczeństwa, bagażniki, zabudowy...
 
 
end 


Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 3
Posty: 42
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 11:57   

Gregor887 napisał/a:
To teoria. A jak to zrobić w praktyce?

Dociągnąć bardziej nakrętkę mocującą flaszę do wałka ataku aż pomiar momentu przy obracaniu wałkiem ataku będzie większy o te 0,56 Nm od momentu zmierzonego przed wymianą uszczelniacza.
Tak na marginesie bo widzę, że czegoś tu nie rozumiesz. Moment wywołujący spręż łożyskowania to co innego jak moment oporów przekładni. Dodajemy te pół niuta do oporów przekładni, zadając większy moment na nakrętce flanszy.

rzel napisał/a:
z założonymi półosiami na koszu czy bez?

Półosie zostają.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Gregor887 

Dołączył: 04 Lip 2014
Pochwał: 27
Posty: 1216
Skąd: Łódź
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 12:22   

Cytat:
Tak na marginesie bo widzę, że czegoś tu nie rozumiesz. /.../ Dodajemy te pół niuta do oporów przekładni, zadając większy moment na nakrętce flanszy.


Widzę, że czegoś nie rozumiesz 8-)
Nie pytam o teorię, bo naprawa auta dzieje się w świecie rzeczywistym. Jak dodać te pół niuta i czym to zmierzyć?
_________________
XJ 2,1 TD '93
Dystanse amortyzatorów, kratki bezpieczeństwa, bagażniki, zabudowy...
 
 
end 


Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 3
Posty: 42
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 20:00   

Gregor887 napisał/a:
Nie pytam o teorię, bo naprawa auta dzieje się w świecie rzeczywistym. Jak dodać te pół niuta i czym to zmierzyć?

Wg mnie możesz użyć mesla i młotka. Ja napisałem powyżej jak to zrobić i czym.
Bicie piasty i tarczy hamulcowej mierzysz calówką czy taśmą zwijaną ;)
Wystarczy przeczytać ze zrozumieniem, a skoro tego nie rozumiesz lub nie chcesz zrozumieć ... cóż, Twój problem. Może ktoś inny Ci wytłumaczy. Nie będę pisał tego samego dwa razy.
Taka mała podpowiedź :idea: : Tu nie chodzi o dokręcanie czegokolwiek z siłą większą o 0,56 Nm.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
rzel 


Dołączył: 22 Mar 2013
Pochwał: 44
Posty: 867
Skąd: rzeszowskie
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 20:51   

Ja mam taki klucz wskazówkowy. Pomijam już to że to chiński klucz nie wiadomo jak skalibrowany. Normalnie u mnie preload na wałku to jakieś 4-5 Nm, więc te 0,5 na tej skali od 0 do 10 Nm można zauważyć, choć w ruchu łatwe to nie jest.

_________________
XJ 4.0
http://jeepcherokee.pl.tl/
 
 
 
end 


Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 3
Posty: 42
Wysłany: 20 Styczeń 2023, 21:08   

I to mi się podoba merytoryczna odpowiedź, a nie lanie wody :brawo:
Wiesz zawsze można kupić coś lepszego np. za kilka tyś. Tu nie chodzi o odczytanie realnej wartości momentu jak przy składaniu (ustawianiu) mostu tylko o wprowadzenie takiej samej siły sprężającej. Jeżeli urządzenie nie będzie idealnie skalibrowane to po wymiennie uszczelniacza ustawiamy taka samą siłę + te nieszczęsne pół niuta ;)
Takie podejście jest dużo lepsze niż robienie czegoś na tzw. czuja. Potem się ludzie dziwią, że im most wyje.
Znajomemu "specjalista" przez dokręcenie flaszy na tzw. chama spowodował, że po niecałych 10 tysiącach km poszły bieżnie łożysk. :mrgreen:
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Gregor887 

Dołączył: 04 Lip 2014
Pochwał: 27
Posty: 1216
Skąd: Łódź
Wysłany: 22 Styczeń 2023, 17:48   

end napisał/a:
Wg mnie możesz użyć mesla i młotka.

Wprowadzasz niepotrzebnie niezdrową atmosferę. Nie znamy się, nie wiesz, na ile możesz sobie pozwolić.

rzel napisał/a:
Ja mam taki klucz wskazówkowy.

Można krótko i merytorycznie? Można.
_________________
XJ 2,1 TD '93
Dystanse amortyzatorów, kratki bezpieczeństwa, bagażniki, zabudowy...
 
 
end 


Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 3
Posty: 42
Wysłany: 17 Marzec 2023, 17:51   

Gregor887 napisał/a:
Wprowadzasz niepotrzebnie niezdrową atmosferę.

Gregor887 napisał/a:
Można krótko i merytorycznie? Można.

A co napisałem powyżej - w procedurze wymiany. Następnym razem czytaj na spokojnie i ze zrozumieniem. Najlepiej przeczytaj tę stronę jeszcze raz ;) Wtedy wyklaruje Ci się kto wprowadza "niezdrową atmosferę".

rzel jakoś nie miał problemu ze zrozumieniem tego co napisałem.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Poprzedni temat «» Następny temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Odpowiedz do tematu

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,063 sekundy. Zapytań do SQL: 10