FAQ  | Szukaj  | Użytkownicy  | Grupy  | Rejestracja  | Zaloguj
Poprzedni temat «» Następny temat
Olej do 4.0
Autor Wiadomość
end 

Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 1
Posty: 22
Wysłany: 22 Grudzień 2021, 20:32   

Sygma napisał/a:
end napisał/a:
Co jest takiego magicznego w oleju xW-50, czego nie ma olej xW-40, żeby trzeba go było stosować bezwzględnie w silniku zasilanym LPG.


To proste.
Lepkość kinematyczna w temperaturze 100 stopni C.
Olej "50" na wyższą...


Zgadzam się w 100%.


Sygma napisał/a:
end napisał/a:
Co jest takiego magicznego w oleju xW-50, czego nie ma olej xW-40, żeby trzeba go było stosować bezwzględnie w silniku zasilanym LPG.


... a LPG ma wyższą temperaturę spalania.. więc ? :)


Więc jaką mamy różnicę temperatury spalania - tzn. jaka jest temperatura spalania mieszanki benzyny, a jaka mieszanki LPG ?
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Tetragamatron 
Dawid

Dołączył: 29 Cze 2020
Pochwał: 7
Posty: 359
Skąd: Gniezno
Wysłany: 23 Grudzień 2021, 21:39   

"Z zasilaniem silników paliwem LPG wiąże się kilka mitów. Jeden z nich mówi, że zasilanie silnika spalinowego mieszanką gazowo-powietrzną ma destruktywny wpływ na jego żywotność za sprawą wysokiej temperatury spalania. Otóż, nie do końca jest to prawda.

Wartość opałowa mieszanki LPG - powietrze o składzie zbliżonym do stechiometrycznego w porównaniu z analogiczną mieszanką benzyna - powietrze w odniesieniu do jednostki masy jest nieomal taka sama. W stosunku zaś do jednostki objętości, co wydaje się bardziej zasadnym porównaniem, jest o około 3% mniejsza"

https://autoexpert.pl/artykuly/mityczna-temperatura
_________________
XJ limited 2.5 TD i kilka motocykli :D
 
 
 
Gregor887 

Dołączył: 04 Lip 2014
Pochwał: 27
Posty: 1191
Skąd: Łódź
Wysłany: 24 Grudzień 2021, 09:24   

Tetragamatron napisał/a:
Z zasilaniem silników paliwem LPG wiąże się kilka mitów


Pamiętam początki LPG. Też opowiadali o dziurach w tłokach, zatartych silnikach... A kolega Polonezem w gazie zrobił 340 kkm bez dotykania silnika :mrgreen:
_________________
XJ 2,1 TD '93
Dystanse amortyzatorów, kratki bezpieczeństwa, bagażniki, zabudowy...
 
 
end 

Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 1
Posty: 22
Wysłany: 24 Grudzień 2021, 10:13   

Na starych instalacjach (podciśnieniowych) ciężej było uzyskać idealną mieszankę powietrzno-gazową w pełnym zakresie obrotów silnika. Instalacje sekwencyjne to bardzo duży krok techniczny pod tym względem :mrgreen:
Uboga mieszanka i mamy wysoka temperaturę gazów spalinowych i zaworek głownie wydechowy dostaje baty, co dzisiaj nie jest już wiedzą tajemną.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Tetragamatron 
Dawid

Dołączył: 29 Cze 2020
Pochwał: 7
Posty: 359
Skąd: Gniezno
Wysłany: 25 Grudzień 2021, 22:27   

pamiętam instalacje pierwszej gen mieliśmy w fiacie 125p. tam można było regulować ilość mieszanki i rzeczywiście można było ją tak zubożyć ze wypaliło by dziurę w tłoku. tez była inna akcja z żukiem. mój ojciec jeździł z gazem ( dostawca) i miał żuka na gaz, jedna butla stała odwrócona a do niej podpięty wąż z ładnym dokręcanym ręcznie przyłączem, raz miał jakąś kontrole spalin i słowem sie nie odezwał ze żuk na gaz, ci z kontroli myśleli ze im przyrząd nawalił bo emisja sie mocno nie zgadzała xD
_________________
XJ limited 2.5 TD i kilka motocykli :D
 
 
 
Sygma 


Dołączył: 01 Sie 2010
Pochwał: 68
Posty: 7505
Skąd: Chełm
Wysłany: 26 Grudzień 2021, 10:03   

end napisał/a:
Więc jaką mamy różnicę temperatury spalania - tzn. jaka jest temperatura spalania mieszanki benzyny, a jaka mieszanki LPG ?

W silnikach zasilanych LPG jest wyższa temperatura (bez wnikania dlaczego i a jakiej zasadzie bo to jest nieistotne), co przekłada się na to, że olej odbiera więcej ciepła.. a przez to traci na lepkości kinematycznej.
Właśnie dlatego trzeba dać olej 50 jeżeli używamy LPG kompensując utraconą lepkość... a 40 jeżeli tylko PB
_________________
był : XJ 4.0 '97 Limited - Dubai Style Edyszyn
 
 
 
end 

Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 1
Posty: 22
Wysłany: 28 Grudzień 2021, 14:42   

Sygma napisał/a:
W silnikach zasilanych LPG jest wyższa temperatura (bez wnikania dlaczego i a jakiej zasadzie bo to jest nieistotne), co przekłada się na to, że olej odbiera więcej ciepła.. a przez to traci na lepkości kinematycznej.
Właśnie dlatego trzeba dać olej 50 jeżeli używamy LPG kompensując utraconą lepkość... a 40 jeżeli tylko PB


To o ile wzrasta temperatura oleju i o ile spada jego lepkość, w silniku zasilanym LPG ?
Czy może lejemy xW-50 ot tak sobie.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Sygma 


Dołączył: 01 Sie 2010
Pochwał: 68
Posty: 7505
Skąd: Chełm
Wysłany: 4 Styczeń 2022, 17:18   

Kwestia tego jaką masz instalację i w jakiej kondycji technicznej jest.
Do tego trzeba by sprawdzić czy jak obciążysz ją to nie ma zubożenia mieszanki... itd itp

Konkluzja taka, że temperatura będzie wyższa.... a jak bardzo to zależy od tego co wyżej napisałem.
_________________
był : XJ 4.0 '97 Limited - Dubai Style Edyszyn
 
 
 
end 

Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 1
Posty: 22
Wysłany: 4 Styczeń 2022, 19:39   

Instalacja sekwencyjna, sprawna, silnik również, wystrojona sondą szerokopasmową z uwzględnieniem korekty obrotów tak aby mieszanka była prawidłowa niezależnie od obciążenia silnika.

Sygma napisał/a:
Konkluzja taka, że temperatura będzie wyższa


No właśnie o ile?
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Tetragamatron 
Dawid

Dołączył: 29 Cze 2020
Pochwał: 7
Posty: 359
Skąd: Gniezno
Wysłany: 4 Styczeń 2022, 20:46   

end napisał/a:
Instalacja sekwencyjna, sprawna, silnik również, wystrojona sondą szerokopasmową z uwzględnieniem korekty obrotów tak aby mieszanka była prawidłowa niezależnie od obciążenia silnika.

Sygma napisał/a:
Konkluzja taka, że temperatura będzie wyższa


No właśnie o ile?


"Z zasilaniem silników paliwem LPG wiąże się kilka mitów. Jeden z nich mówi, że zasilanie silnika spalinowego mieszanką gazowo-powietrzną ma destruktywny wpływ na jego żywotność za sprawą wysokiej temperatury spalania. Otóż, nie do końca jest to prawda.

Wartość opałowa mieszanki LPG - powietrze o składzie zbliżonym do stechiometrycznego w porównaniu z analogiczną mieszanką benzyna - powietrze w odniesieniu do jednostki masy jest nieomal taka sama. W stosunku zaś do jednostki objętości, co wydaje się bardziej zasadnym porównaniem, jest o około 3% mniejsza"

https://autoexpert.pl/artykuly/mityczna-temperatura


"...Jako przykład warto podać, że temperatura spalania paliw w silnikach spalinowych wynosi ponad 2000 stopni Celsiusza, temperatura spalin w silnikach benzynowych (gdzie stopień sprężania zazwyczaj ma wartość ok. 9-11:1) wynosi ok. 550 – 700 stopni C, a w przypadku wersji Diesel (gdzie stopień sprężania wynosi ponad 20:1) temperatura spalin to około 400 C."

https://www.motofakty.pl/...a-straszna.html

_________________
_________________
XJ limited 2.5 TD i kilka motocykli :D
 
 
 
end 

Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 1
Posty: 22
Wysłany: 4 Styczeń 2022, 21:13   

Zgodzę się z tym.

Temperatura spalania mieszanki:
LPG-powietrze - 1980°C
Pb-powietrze - 1720°C
Różnica 260°C. Niby dużo ale to tylko temperatura w cylindrze. Zacznijmy od tego, że żaden olej nie wytrzyma temperatury, w której spala się mieszanka Pb-powietrze, a tym bardziej LPG-powietrze. Temperatura ta jednak zamieniana jest na siłę przesuwającą tłok. Niezużyta energia znajduje się w spalinach. Różnica temperatury spalin, w prawidłowo zasilanym silniku wynosi już tylko około 20 °C. Od tych spalin częściowo nagrzewają się elementy silnika, chłodzone przez olej i ciecz chłodzącą ("wodę").

Ja nadal chciałbym wiedzieć o ile wzrasta temperatura oleju w silniku zasilanym LPG względem Pb i rozważymy wtedy sensowność stosowania oleju xW-50.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
Sygma 


Dołączył: 01 Sie 2010
Pochwał: 68
Posty: 7505
Skąd: Chełm
Wysłany: 21 Styczeń 2022, 18:44   

Wszystko zależy od danego silnika (jego stanu technicznego) i instalacji (stanu technicznego).
Im bardziej zadbany silnik i lepsza instalacja.. to różnica będzie mniejsza.
_________________
był : XJ 4.0 '97 Limited - Dubai Style Edyszyn
 
 
 
pekoz1985 

Dołączył: 03 Lip 2022
Posty: 10
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 3 Lipiec 2022, 12:23   

Witam. Czytam to forum od bardzo dawna ale w końcu postanowiłem się zarejestrować aby być aktywnym użytkownikiem i opisać moje doświadczenia z olejem do XJ-ta.
Zakupiłem XJ z jedynym słusznym silnikiem 4.0 z przebiegiem 90.000 tysięcy. Mój mechanik zrobił mi przegląd motoru, pomierzył kompresje na cylindrach. Pomiary wyszły w normie. Motor dostał nowe świece, przewody zapłonowe, wymienione zostały wszystkie oleje i płyny oraz filtry. Układ olejowy i chłodzenia uprzednio zostały wypłukane. Ostatecznie silnik dostał słaby 10W40 na lato choć mechanik namawiał mnie na 10W30. Jako że robię dużo kilometrów na zimę w silniku był używany 5W30. Interwały wymiany co ok 7-8 tysięcy, zimą krócej ok. 6 tysięcy. Z każdą wymianą oleju robiona płukanka. Tak sobie przejeździłem 4 lata i zrobiłem ponad 80.000 km. Sporo jeżdżę, ciągam przyczepę, średnio w roku około 20 tysięcy km i upalam też na piachach. Z racji założonego LPG stosuję częstsze wymiany oleju i mierzę kompresję na cylindrach raz w roku. Nic się z silnikiem nie działo, ciśnienie oleju trzymał wg serwisówki 1,1 na luzie do 3,6 bara, nie grzał się temperatura 92-105 stopni. Te 105 dostawał po zatrzymaniu, kiedy chodził na postoju, pod długiej jeździe i wtedy też ciśniecie oleju spadało pomiędzy pierwszą i druga mała kreskę 1,1 bara, a potem szybko rosło na druga i trzecią małą.
Trafiłem na to forum i znalazłem ten temat. Przeczytałem że jeżeli auto ma założoną instalację LPG to dajemy olej 5W50 bo temperatura oleju jest większa i traci on lepkość. Wymieniłem olej przy przebiegu 175.000 km. Po piątej wymianie oleju 5W50 zaczęło mi się wydawać ze silnik bierze olej, ale nie przywiązałem do tego większej uwagi. Po 6 wymiennie oleju 5W50 silnik już zużywał olej w ilości około 2 L na 8000 km przebiegu, na liczniku około 220.000 km, 2018 rok. Auto poszło do zaprzyjaźnionego mechanika, kompresja na cylindrach słaba, próba olejowa, no i wyszło, że pierścienie-tłok-cylinder zużyte. Po zrzuceniu głowicy i wyszła masakra na cylindrach. Zostało to wszystko pomierzone i okazało się ze trzeba rozwiercać cylindry. Pierścienie od ilości nagaru zapiekły się bardzo. Jak mechanik się dowiedział co wlałem to takie bęcki dostałem ze poł godziny podnosiłem się z podłogi.
Jak już ochłonąłem po przyswojeniu ceny ile będzie mnie to kosztowało zacząłem szukać nowego silnika bo tak wychodzi taniej. Pacjent się znalazł można było go jeszcze odpalić sprawić kompresje, zerknąć endoskopem w cylindry. Panewki na korbowodach w dobrym stanie. Ogólnie silnik okazał się zdrowy i przeszczep został zrobiony. Posłuchałem tym razem mechanika i silnik został zalany 10W30, a na zimę dostawał 5W30. Użytkowanie auta nie zmieniło się przebiegi około 22-23 tyś kilometrów rocznie i w tym czasie 3 wymiany oleju, dwa razy 10W30 i raz na zimę 5W30. Początkowo kontrolowałem kompresję przy każdej wymianie oleju ale teraz już wróciłem do corocznego sprawdzania. Jeżdżę tak już 4 lata. W czasie tym zrobiłem 100 tysięcy kilometrów. Co prawda teraz leję 5W30 po konsultacji z moim mechanikiem bo ciężko jest dostać dobry 10W30 w rozsądnej cenie a i wybór żaden. Silnik trzyma kompresję z różnicą do 0,5 bara między cylindrami wiec wszystko gra jak należy, nie pali oleju, ma moc. Upalam nim na piachach a ten odbiera moc i to szybko wiec silnik ma co robić. Nic złego z silnikiem się nie dzieje, nie przegrzewa się, ciśnienie oleju też trzyma jak w serwisowe od 1,1 do 3,3 bara.

Taka jest moja historia po zastosowaniu bardziej lepkiego oleju 5W50 zamiast letniej klasy sae30 z racji tego że silnik ma założoną instalację LPG.
Z perspektywy czasu żałuje, że wykonałem ten krok, po przeczytaniu tego tematu, ale zrobiłem to na swoje życzenie i nie mam do nikogo pretensji z tego forum żeby była jasność. Bardziej jest to ostrzeżenie dla innych aby mieli świadomość co może im grozić przez stosowanie innej lepkości oleju niż zalecana.
Postanowiłem pojeździć trochę na tym 10W30 zanim napiszę cokolwiek. Przez 4 lata przejechałem niecałe 100.000 km. Zakupiony w 2018 r. silnik przejechane miał 210.000 km. Teraz jest 2022 rok, a silnik ma ponad 300.000 km, jest nadal mocno eksploatowany i ma się świetnie. Mogę z czystym sumieniem napisać, że olej 5W30 lub 10W30 jak najbardziej się sprawdza w zdrowym, czterolitrowym benzynowym silniku zasilanym LPG. Rok temu zostały sprawdzone profilaktycznie panewki korbowodowe przy okazji wymienny pocącego się tylnego uszczelniacza półksiężycowego wału. Wszystko jest w jak najlepszym porządku nic się złego nie dzieje.
Czterolitrowy silnik benzynowy Jeep XJ to specyficzna jednostka, niewysilona, duża pojemność i mała moc z niej uzyskiwana, co zapewnia jej trwałość w porównaniu do konstrukcji europejskich o dużo mniejszych pojemnościach i podobnej mocy. Silnik taki nie potrzebuje oleju Racingowego tylko dlatego ze ma założone LPG. Poprawne zasilanie silnika gazem nie powoduje zwiększenia temperatury oleju tak aby utracona została lepkość. Zwiększając lepkość letnią do sae50 tylko szkodzimy silnikowi, bo zmieniamy parametry pracy układu smarowania na jaki został zaprojektowany. Olej przy zasilaniu LPG trzeba tylko częściej zamieniać. Taka jest opinia mojego mechanika, a chłop na sporą wiedzę bo prowadzi warsztat już 35 lat, robi luźne pasowania silników do jazdy torowej, a z wykształcenia jest inżynierem mechaniki i budowy pojazdów.
 
 
end 

Dołączył: 24 Lip 2021
Pochwał: 1
Posty: 22
Wysłany: 4 Lipiec 2022, 23:22   

pekoz1985 napisał/a:
Wymieniłem olej przy przebiegu 175.000 km. Po piątej wymianie oleju 5W50 zaczęło mi się wydawać ze silnik bierze olej, ale nie przywiązałem do tego większej uwagi. Po 6 wymiennie oleju 5W50 silnik już zużywał olej w ilości około 2 L na 8000 km przebiegu, na liczniku około 220.000 km, 2018 rok.


Nieźle. To chyba kolejny oficjalny przypadek zajechania silnika przez stosowanie oleju większej lepkości niż zalecana przez producenta. Współczuję tym co zrobili taką wymianę bo w perspektywie 100 tyś. km jednostka może się zużyć. Ja bym się nieco zirytował po przeczytaniu takich informacji.

pekoz1985 napisał/a:
Mogę z czystym sumieniem napisać, że olej 5W30 lub 10W30 jak najbardziej się sprawdza w zdrowym, czterolitrowym benzynowym silniku zasilanym LPG.


Współczesne oleje to duża przepaść do tego co stosowano kiedy projektowano silnik 4.0L :mrgreen: Dobrze wiedzieć, że po zmianie oleju na xW-30 i przejechaniu 100 tyś. km nic się z silnikiem nie dzieje.

pekoz1985 napisał/a:
Nic się z silnikiem nie działo, ciśnienie oleju trzymał wg serwisówki 1,1 na luzie do 3,6 bara, nie grzał się temperatura 92-105 stopni.

Ja właśnie miałem długą trasę w te upały co były (w cieniu +34) i zapisałem sobie wartości ciśnienia i temperatury silnika tak dla porównania w przyszłości.
Cisnienie oleju Valvoline MaxLife 10w-40 (13,80 mm2/s w +100°C czyli bliżej mu do klasy SAE 30 - 1/3 zakresu SAE 40):
:arrow: zimny luz 3,10 Bar;
:arrow: rozgrzany po zatrzymaniu się 1,50 Bar i wzrost po chwili do 1,88 Bar;
:arrow: rozgrzany luz 1,88 Bar
:arrow: rozgrzany trasa 3,30 Bar do 3,70 Bar więcej jak 3600 rpm go nie ciągnąłem, przeważnie 2000 rpm;
:arrow: rozgrzany trasa po gwałtownym zatrzymaniu się raz spadło mi na 1,125 Bar (1/2 między pierwszą małą, a drugą małą kreską) ale zaraz był wzrost do 1,88 Bar;
:arrow: jazda miejska spadki do 1,50 Bar i wzrost na 1,88 po zatrzymaniu się na światłach, w korkach;
:arrow: jazda miejska 3,30 Bar.
Temperatura silnika (płynu chłodzącego):
:arrow: trasa 92,5°C do 96,3°C (1/2 miedzy małą, a dużą);
:arrow: miasto 92,5°C do ok 105°C (1/3 miedzy dużą, a małą kreską) kiedy załącza się wentylator.

Wrzucajcie koledzy informacje o ciśnieniu, rodzaju oleju i jego lepkości w +100°C.
_________________
XJ Limited R6 4.0L (242) AMC '98
 
 
szachmat 


Dołączył: 26 Sty 2018
Pochwał: 4
Posty: 341
Skąd: Olszyna
Wysłany: 5 Lipiec 2022, 09:03   

pekoz1985 napisał/a:
Trafiłem na to forum i znalazłem ten temat. Przeczytałem że jeżeli auto ma założoną instalację LPG to dajemy olej 5W50 bo temperatura oleju jest większa i traci on lepkość.

Forum pozwala na swobodę wypowiedzi dla wszystkich.
Trzeba pamiętać, że nie każda informacja tutaj to pewnik.
Oleje to temat rzeka, najczęściej jednak wypowiedzi nie są poparte niczym poza "bo tak".
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Poprzedni temat «» Następny temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Odpowiedz do tematu

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,164 sekundy. Zapytań do SQL: 10